FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

MEDYCYNA NURKOWA - Czy grozi mi choroba dekompresyjna?

SmutnyKlaun - 15-09-2022, 16:24
Temat postu: Czy grozi mi choroba dekompresyjna?
Witajcie,

kilka dni temu byłem w Egipcie na nurkowaniu i mam pytanie czy mogłem narazić się w jego trakcie na jakieś niebezpieczeństwo związane z chorobą dekompresyjną lub ciśnieniową (barotrauma).

Nurkowałem z instruktorem, jako nowicjusz, czyli takie nurkowanie zajawkowe (miałem już takie kiedyś - 12 lat temu na Mazurach).

Zeszliśmy na głębokość 11 metrów, dokładnego czasu nurkowania nie znam, ale chyba nie mogło być dłuższe niż 1h. Przy wynurzaniu robiliśmy przystanek na dekompresję (chyba na 3 metrach - ale nie pamiętam - nie znam się wybaczcie).

Obstawiam, że ten przystanek nie był potrzebny z uwagi na niewielką głębokość, ale robi się go w celu dmuchania na zimne?

Po nurkowaniu, gdy obmyłem sprzęt wybrałem się na spacer wzdłuż morza (czy to źle, że doszło do jakiegoś wysiłku?). Następnie po ok. 1,5-2h założyłem ABC i pływałem przy rafie. I tutaj pojawia się pierwsza poważna wątpliwość. Nikt mnie nie ostrzegł, że po nurkowaniu z akwalungiem nie powinno się nurkować na bezdechu (freediving). A ja właśnie kilka takich nurów zrobiłem z ABC. Nie było ich dużo - może 3-4. Głębokości nie mierzyłem i trudno mi ją dokładnie oszacować - jakieś 5-8 metrów?

Czy w tym momencie jakoś poważnie naraziłem się na chorobę dekompresyjną lub na uraz ciśnieniowy czyli barotraumę płuc?

Po nurkowaniu z akwalungiem tego dnia lot powrotny do Polski miałem po upływie jakichś 15h i tu kolejna kwestia, która mnie martwi, czy ten lot nie był zbyt szybko? W bazie nurkowej powiedzieli mi, że gdyby nurkował kilka dni z rzędu to te 24h trzeba odczekać, ale przy jednorazowym nurkowaniu lot następnego dnia rano powinien być ok.

Dodam tylko, że nurkowałem pomimo posiadania astmy oskrzelowej (tak zdaję sobie sprawę, że jest to czynnik sporego ryzyka).