FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

JESTEM POCZĄTKUJĄCY - Bezdechy po głębokim nurku

Gnommer - 18-10-2008, 01:55
Temat postu: Bezdechy po głębokim nurku
Witam!
Pod koniec września udałem się na safari do Egiptu. Pewnego dnia przycumowaliśmy na (w zasadzie nad) Elphinstoun. Pierwszy nurek, wiadomo, głęboki(na pewno nie oszałamiająco, ale zawsze :P )- ok. 35m. Po nurkowaniu wybraliśmy się na snurkowanie. Zanurzyłem się na chwilę na maks. dwa metry i niesamowicie się zdumiałem, jak po wynurzeniu instruktor spuścił mi ochrzan, że śmiałem się zanurzyć- twierdził, że po głębokim nurkowaniu jest to niebezpieczne.
Moje pytanie brzmi: czy naprawdę jest to niebezpieczne (podkreślam, że bez dynamitu nie zanurzyłbym się głębiej niż na 4m, ponieważ wszystko działo się nad rafą)? Jeśli tak to dlaczego?
Dodam, że interesuję się troszkę biologią, chemią i przy okazji patofizjologią nurkowania. Oczywiście wiem, że wielokrotne zanurzenia na bezdechu na większe głębokości mogą spowodować problemy, ale nie mogę wymyślić, jak miało mi zaszkodzić tak płytkie, kilkusekundowe, zejście.
Może jest to pytanie dla niektórych łatwe, jednak proszę o łopatologiczną odpowiedź, ew. odesłanie do jakiegoś źródła- chętnie poszerzę swoją wiedzę ;) .
Pozdrawiam!

kjar - 18-10-2008, 05:19

Instruktor miał absolutną rację.

Poszukaj w podanym niżej wątku. Jeśli nie wszystko będzie jasne, pytaj.
http://forum-nuras.com/viewtopic.php?t=10275

Gnommer - 18-10-2008, 13:58

Ok, właśnie o to mi chodziło...
Czyli (tak se napiszę, jakby ktoś trafił na ten wątek, to nie będzie musiał szukać odpowiedzi...) w momencie zanurzenia po zakończonym nurkowaniu, mikropęcherzyki które zatrzymały się na filtrze płucnym, zostają sprężone i mogą przejść przez filtr do naczyń tętnicznych co, jak wiadomo, powoduje dosyć niemiłe objawy.
Czy zanurzenie na dwa metry może na tyle zmniejszyć pęcherzyk jest kwestią dyskusyjną, ale wiadomo, że lepiej ograniczać ryzyko do absolutnego minimum.
Dzięki za odpowiedz ;)