FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

JESTEM POCZĄTKUJĄCY - Prawidłowe metody oddychania ?

watermaniac - 01-09-2016, 21:27
Temat postu: Prawidłowe metody oddychania ?
Witam,

nie posiadam certyfikatu, ale 4 razy nurkowałem w sprzęcie z instruktorem do 4 metrów, pływam też w ABC, byłbym wdzięczny Wam za rozwianie moich wątpliwości:
I Kwestia - oddychanie z automatu podczas wynurzania:
Oczywiście czytałem, że nie należy wstrzymywać oddechu wziętego z butli pod wodą, zwłaszcza przy wynurzaniu = przy wynurzeniu należy wypuszczać powietrze (bo barotrauma płuc), jednak na jednym wdechu z większej głębokości się nie wynurzę i w końcu trzeba będzie wziąć wdech i teraz mam pytanie czy na czas wzięcia wdechu należy zatrzymać wynurzenie (zwolnić szybkość wynurzania) czy podczas wynurzania mogę normalnie oddychać nie ryzykując rozerwania płuc ?
Jest też takie ćwiczenie, że nabieram powietrze i zwiększam swoją pływalność czy w tym wypadku można bezpiecznie zatrzymać oddech z pełnymi płucami czy powietrze należy natychmiast wypuścić po napełnieniu płuc ?
II Kwestia – jaka jest prawidłowa technika oddychania z automatu, chodzi mi czy powietrze powinienem wypuszczać powoli (pojedyncze bąble) czy szybko?
III Kwestia wynurzanie na bezdechu – czy wynurzając się np. z 5, 10 metrów, jeżeli nie będę robił wydechu lub będzie on znikomy (oszczędzanie powietrza) rozsadzi mi płuca czy nie? Teoretycznie nabrałem powietrza na powierzchni i nie powinno ono zwiększyć swojej objętości przy wynurzeniu, ale po przeczytaniu pewnej książki i obejrzeniu tam rysunku pewny tego nie jestem.

Z góry dzięki, pozdrawiam.
Watermaniac

grol - 01-09-2016, 21:46

Pytanie I i II - oddychać normalnie, może nieco wolniej i nieco głębiej.
Pytanie III - jeżeli nie oddychasz z automatu, tylko nabrałeś powietrza na powierzchni to wynurzenie na powierzchnię nie grozi barotraumą płuc